Recept

 
     
Kommentarer
Spara recept
 
   

Veckomatsedel

Måste bara berätta att jag faktist har börjat med matsedel här hemma...måste rekomendera det ..det blir det ekonomist billigare och så slipper man tjafset med barnen som inte tycker om diverse maträtter. Vi är fyra i familjen och då får alla välja en maträtt... det kan bli korv med bröd...OK.. men de har i.a.f fått sin önskan. och alla blevo nöjda och glada



Tinaz
 

 
 
 

  Veckomatsedel | Recept | Övrigt | Tips

Jag skrev:

Är alldeles slut på ideér och inspiration på att laga middag var dag till familjen.

Söker efter en slags veckomatsedel som jag kan följa med vanlig husmanskost. Har inga ideér att sätta mig ner och knåpa ihop en sån heller själv!

Har två små 1 åringar som äter allt, kryddat och vad som helst, så det är inga problem. Är bara så trött på att hitta på!

Finns det någon vänlig själ som kan tipsa var jag kan hitta veckomatsedlar?



Och fick till svar:

ämnet diskuteras i den här tråden:

https://www.receptbankenskokbok.se/viewtopic.php?p=2046&highlight=veckomatsedel



Jag tror att någon där kan dela med sig av sina matsedlar

_________________

MVH - Admin




Ett tips kan vara att dela upp dagarna på t ex soppa/sallad/ägg rätter, fågel, köttfärsrätter, korv/inälvsmat, vegetariskt, kött(helt eller grytor) och fisk.



Sedan gäller det bara att komma på låt säga 5 exempel av varje "bas" och kombinera ett rullande schema!



Ett annat tips är att kolla i dagspressen, kopiera skolmatsedeln eller dagens från någon restaurang!

/// Anonymous


="Pimpim"
Vi har också börjat att införa matsedel, blev för en vecka i början. Men nu sist gjorde min man för en hel månad, perfekt. Detta hoppas jag fortsätter för det finns inget värre än att gå hela dagen och fundera på middagen för kvällen.




Ja, den veckan vi då vi gjorde matsedel var ju helt underbart.

Det svåra är bara att komma på rätter som går snabbt att laga till utan att man skall behöva använda en massa halvfabrikat, vill helst göra så mycket som möjligt själv. Så jag hoppas på att jag skall få många nya tips och idéer under rubriken Lättlagat för hela familjen!



//gunilla

Krukan



Vi har också börjat att införa matsedel, blev för en vecka i början. Men nu sist gjorde min man för en hel månad, perfekt. Detta hoppas jag fortsätter för det finns inget värre än att gå hela dagen och fundera på middagen för kvällen.

Pimpim



Ja det får väl bli soppor då!?



Tomat soppa tycker jag är väldigt gott o lätt att laga sen har vi ju min favorit soppa:

Tom kai gai ( kycklingsoppa med kokosmjölk )

om man gör den med finhackade grönsaker, o kanske lite mildare om det är en 11åring som ska äta.

Webmaster Jim Admin



="Tinaz"
Att göra en veckomatsedel på kanske tre, fyra veckomatsedlar och sedan låta dessa rulla, kan kanske vara ett förslag,

och sedan är det som sagt att vara konsekvent...och att alla kan hjälpa till..ansvaret skall ju inte vila på husmor.



Visst kan man dribbla mellan dagarna när det gäller maträtterna när det är tex, en hockyematch som skall passas funkar det ju inte att servera palt. lycka till Very Happy




Ja, varför inte inte ett par veckor i taget. Göra grovgörat en kväll med planeringen sedan är det ju lugnt ett par veckor framöver. Jag skall ta mig tusan införa det!



Men jag har ett större problem just nu. Min 11-åring opererade ut 4 stooora tänder i går och kan inte äta någonting som är för hårt, för högt, för segt osv. Problemet är att han är så otroligt kräsen...och nu är man ju lite hönsig och vill att han skall få i sig något så att han återhämtar sig fortare. Är det någon som har några bra förslag på meny?



/gunilla

Krukan



Att göra en veckomatsedel på kanske tre, fyra veckomatsedlar och sedan låta dessa rulla, kan kanske vara ett förslag,

och sedan är det som sagt att vara konsekvent...och att alla kan hjälpa till..ansvaret skall ju inte vila på husmor.



Visst kan man dribbla mellan dagarna när det gäller maträtterna när det är tex, en hockyematch som skall passas funkar det ju inte att servera palt. lycka till Very Happy

Tinaz



="jenjo"
Jag gör oxå matsedel. Det är helt perfekt. Nu är det bara jag och min son i min familj, men det är en trygghet både för honom och för mig. Och framför allt gillar jag att det blir billigt. För det blir det faktiskt... Jag rekomenderar det varmt...! Laughing




Vi bestämde oss för att göra veckomatsedel. Satt ner en söndagkväll och fick fram en bra veckomeny. Det var en kanonvecka! För det första fick vi ätit ur frysen lite, sen fick man dessutom ut lite mer utav kvällen efersom man slapp inköpsrundan efter jobbet.



Men det höllt bara 1 vecka!!!! Varför blir det så? Evil or Very Mad

Alla tyckte det var jättebra, framför allt jag som både handlar och lagar maten! Å ändå har man inte ork att klara av det mer än en vecka.

Hur gör ni för att få en rutin på era "veckolistor" ?



Hilsen

Gunilla

Krukan



Jag gör oxå matsedel. Det är helt perfekt. Nu är det bara jag och min son i min familj, men det är en trygghet både för honom och för mig. Och framför allt gillar jag att det blir billigt. För det blir det faktiskt... Jag rekomenderar det varmt...! :lol:






Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N