Recept

 
     
Kommentarer
Spara recept
 
   

Mat och kärlek, och kärlek till mat

Mat och kärlek, och kärlek till mat


Det finns säkert en uppsjö av råd, tips, artiklar och böcker i ämnet hur man bäst dejtar, hur man förför och hur man får relationen att fungera. Själv är jag sannerligen ingen expert på relationer då jag också mist personer jag älskat. Vems ”fel” det är när en relation spricker kan man säkert alltid fundera och grubbla över, lika mycket som man kan argumentera och bråka om det. Denna artikel skall dock handla om något mycket trevligare – den där fasen när man är nybekant och vill imponera på sin partner. Bland det bästa du kan göra i detta läge är att slipa kökskniven och fixa till något gott att äta.





Första dejten – på bio
Utan att försöka framställa sig själv som någon slags Dr Phil så är jag tämligen säker på att de flesta kan hålla med mig om detta. Gå ALDRIG på bio på din första dejt. Att gå på bio är bland det mysigaste och roligaste som går att göra under avslappnade former – med någon du KÄNNER. Tänk dig själv, du möter upp den där kvinnan eller mannen som du velat träffa så länge nu, och ni är båda en smula nervösa. Ni hälsar, kanske ger varandra en försiktig kram och så småpratar ni lite medan ni letar er in i biografpalatsets otroligt stökiga förmak, fylld till bredden med högljudda 14-åringar. Ni köper era biljetter, lite popcorn, läsk, kanske lite godis och letar er in till era platser. När reklamen börjar har ni fortfarande inte haft möjlighet att prata särkligt mycket. Filmen drar igång och ni sitter som två tysta möss i mörkret i närmare 2 timmar. Senare på kvällen gör ni sällskap till tåget och får en 15-minuters pratstund om filmen, innan ni skiljs åt för natten. Knappast särskilt givande som första dejt, så vida inte båda parter är extremt blyga och andra valmöjligheter är uteslutna.

Första dejten – på restaurang
En annan klassisk variant är att bjuda sin dejt på middag, på en restaurang. Här finns två saker att beakta. Dels, om man nu TVUNGET bestämt sig för att gå ut och äta, så går för tusan INTE på en snabbmatsrestaurang som McDonalds eller liknande. Inget ont om maten alls, men det passar bättre på roadtrippen med polarna, som en paus en vanlig dag medan man går på stan, som en snabb lunch när man har ont om tid, som en kul helggrej med ungarna, eller vad som helst egentligen. Men absolut inte på en första dejt! Tänk dig att du väl sitter där nu för första gången, med den där speciella personen. Ni skall lära känna varandra öga mot öga… allt medan du känner hur det smetas ut dressing på dina kinder för varje tugga du tar på din McFeast. Och till råga på allt så får den iskalla och otroligt starka lysrörsbelysningen er att se nästan genomskinligt bleka ut. Varenda ojämnhet i huden kastar skuggor över era ansikten medan eventuella finnar lyser som stoppsignaler, och ingen av er kommer känna er särskilt attraktiva. Spara detta enklare form av måltidsumgänge tills när dejten inte längre är en dejt, utan en trygg relation. Om vi då istället föreställer oss det mer sobert klassiska… en romantisk middag på en fin restaurang med mysig belysning, god mat, avkopplande musik och bra personal. Allt detta känns ju som ett lyckat koncept, om man bortser från det faktum att ni med stor sannolikhet kommer att sitta på varsin sida av bordet och stirra mot varandra hela kvällen. Minsta tecken på nervositet kommer att kännas direkt. Jag säger inte att detta är fel. Nervositet kan vara oerhört charmigt, men det kanske är mindre skoj för den nervöse själv menar jag. Atmosfären kan vara exemplariskt romantisk och maten kan vara himmelsk, men faktum kvarstår att en middag ute ofta kan te sig som ett ”förhör” under kontrollerade former som följer ett uttjatat klassiskt manér. Det kan sätta en onödig spets på hela dejten.

Första dejten – på krogen
Det kanske är läge att ta upp denna variant också, även om jag innerligt hoppas att den inte är alltför vanlig. Man växlar inte många ord med varandra när man går på bio, men att hamna på krogen/nattklubben måste vara det absoluta bottennappet i fråga om att lära känna varandra. Det finns ju en anledning till att relationer som ”uppstår” på krogen sällan leder till något varaktigt. Folk som raggar på krogen har i regel bara aktiverat underlivet och kopplat bort hjärnan, om jag får lov att vara drastiskt uppriktig. Här löper man inte bara risk att behöva SKRIKA hela kvällen till sin dejt. Man kanske också ”förlorar” henne eller honom till en annan krogbesökare. Krogen är ju i regel packad med människor och risken kanske är förhållandevis stor att din dejt känner någon annan på plats. Det kan handla om en bekant eller kompis som har massor att säga, eller varför inte det där exet som din dejt pratat om så där oroväckande mycket. Sen har vi ju också krogrovdjuren, killar som tjejer, som är ute på jakt och när du lämnar din dejt obevakad en stund så kastar de sig över henne eller honom som hyenor över en död zebra. Släng lite för mycket alkohol i denna storstadssafari, så kommer kvällen garanterat inte sluta riktigt som du hade önskat.

Första dejten – på middag hemma
Om vi nu bortser från att det faktiskt existerar idioter i världen och att i synnerhet tjejer/kvinnor löper risk att råka ut för dem, så kvarstår ett stabilt faktum. Att bjuda sin dejt på middag hemma hos dig, eller hos henne eller honom är i min mening den absolut bästa formen av umgänge. I detta läge kan ni träffas redan innan middagen och gå och handla tillsammans. I affären är det ganska avslappnat att glida omkring mellan hyllorna och plocka varor medan man bekantar sig. När man en stund senare är hemma så brukar ”isen” redan vara bruten och den första nervositeten kan ha lagt sig. Ni kan nu tillsammans laga middagen, helt efter dina imponerande kunskaper i just denna rätt, eller med stora skratt medan ni försöker följa instruktionerna i den senaste kokboken. Naturligtvis har du tagit reda på vad din dejt tycker om för musik, så en lämplig CD kanske redan snurrar i stereon. Medan du skär upp köttet så kan din dejt skala potatisen, skära upp salladen eller vad du nu må vara. Men det väsentliga här är att man gör något tillsammans, man pratar och skrattar medan man pysslar. Och framför allt – man slipper sitta som två panelhönor och glo på varandra på varsin sida av ett restaurangbord medan man väntar på nästa rätt. Man slipper skrika sig hes en hel kväll för att försöka ta reda på bara de mest grundläggande fakta om sin dejt. Man slipper försöka bekanta sig medan man torkar bort hamburgerdressing från munnen i tandläkarbelysning, och man slipper spendera en halv film på att fundera på vad man ska prata om när lyset i biografsalongen tänds på nytt. Att laga mat tillsammans är ett utmärkt sätt att bekanta sig på ett avslappnat och roligt sätt. Belöningen kommer ju självklart också efteråt, när maten är klar. Är din dejt inte så bekant med köket, så för all del – försök fixa allting själv medan din dejt bara gör dig sällskap i köket. Ni slipper i vilket fall som helst falla ned i de mest jobbiga dejtingsituationerna på en gång. Man behöver inte vara någon mästerkock, eller kulinarisk veteran. Med lite vilja och motivation och en god kokbok kommer man långt.


Lycka till i köket, och med din dejt

Hälsningar
///Chris
Admin
LoveSite.se - Sveriges nya fräscha dejtingsajt!




Webmaster Jim Admin
 

 
 
 

 
Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N