Recept

 
     
Kommentarer
Spara recept
 
   

Laktosfri tårta

Jag ska få besök, och min vän är laktosintolerant. hon fyller år och jag tänkte överraska med en tårta.
men jag hittar inget bra recept.......Har ni något?

//Bianca



 

 
 
 

  Laktosfri tårta | Recept | Special recept för allergiker mm | Bröd, kakrecept mm - Gluten och Laktosfritt

Laktosfri tårtbotten

Halva vår familj behöver laktiosfri mat, så det har vi blivit vana med. När jag skall baka eller laga mat ändrar jag om ingredienserna till laktosfria alternativ. Fungerar lika bra och smaken är densamma!



Här har jag ändå ett alternativ som min mamma alltid brukar använda:



MAMMAS TÅRTA



4 ägg

4 dl socker

3 dl vetemjöl

2 dl potatismjöl

4 tsk bakpulver

2 dl hett vatten

ev. 4 tsk vaniljsocker eller rivet skal av en citron



Smörj formen med laktosfritt smör el. margarin. Bröa med mannagryn eller skorpmjöl eller vetemjöl. Grädda i 200 grader 40-50 minuter.



Jag brukar dränka in tårtan med saft eller lemonad. Fyll med t.ex. laktosfri grädde och bär och garnera efter egen fantasi.

Brukar vara väldigt omtyckt! :)



_____________________________________________

allt som är trevligt är bra för magen..




Laktosfri tårtbotten

Hej Bianca!

Jag är inte inne på detta forum så ofta men nu ikväll så såg jag din efterlysning om en laktosfri tårta. Har en son som är mjölkproteinallergiker och bakade en tårta på följande recept för någon vecka sedan.

Har Du inte laktosfritt flytande eller fast margarin hemma så går det bra att smörja formen med matolja. Jag brukar använda mannagryn som ströbröd för att vara lite på den säkra sidan.

Här kommer receptet.

SVAMPKAKA

4 Ägg

3 dl Strösocker

1,25 dl Hett vatten (brukar koka upp i vattenkokaren)

3 dl Vetemjöl

2 tsk Bakpulver



Rör äggulor och hälften av strösockret poröst. Tillsätt det varma vattnet och resten av strösockret.

Blanda i vetemjöl och bakpulver.

Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner i smeten.

Häll smeten i smord och ströad sockerkaksform grädda direkt i 200-225°C ca 30 minuter.



Vill man så kan man även grädda kakan i långpanna.



Till garnering och fyllning så använde jag till min sons tårta, GoGreens havregrädde. Lite svårvispad men funkar utmärkt, laktosfri vispgrädde finns dock numera i var och varannan livsmedelsaffär. Till fyllning valde jag mixade bananer och mosade jordgubbar. Garnerade gjorde jag med jordgubbar och riven mjölkfri mörk blockchoklad.



Hoppas att jag har hjälpt till lite.

Med vänlig hälsning

MammaLena






Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N